Aflevering 19, mei 2024
Angel Pinxten
Ik probeer altijd eerst te ontdekken waarom de fotograaf deze foto heeft gemaakt.
Dat ligt hier voor de hand. Hij of zij verwondert zich vast over die toeristen die gaan zitten bellen in een katholieke barokke kerk.
Dat het toeristen zijn, zie je aan de kledingstijl en ook aan de andere mensen die voorin de kerk lopen en zich vergapen aan al die pracht en praal.
Bij de tweede blik bedacht ik dat deze mensen niet zelf actief praten /bellen, maar alleen luisteren. Ze gebruiken vast een app of ‘scan de code’ en je krijgt een uitleg over waar je naar kijkt.
Wat mij triggert zijn de vele zilveren stoelpoten. Die reflecteren mooi in de vloer, zodat het aantal poten verdubbelt.
En ja de fotograaf heeft een mooi laag standpunt gekozen, dat versterkt mooi de compositie, waarbij de twee “bellers” aan de rechterkant de hoofdrol krijgen. Ook al omdat daar de scherpte op ligt en het achterin wat vervaagt. Ik vind de uitsnede ook goed gekozen. Kortom deze fotograaf weet wat hij doet!
Pieter Leeflang
Ergens in de Katholieke “wereld”. Gotische kathedraal opgesierd met glas in lood ramen, altaar, crucifix, schilderingen, beeldhouwwerken enz. Beelden uit een verleden, dat steeds verder en sneller weg lijkt te raken.
Alles dient tot meerdere glorie van God en ook van de kunstenaar en moet de bezoeker ontzag, nederigheid, eerbied, vroomheid en respect inboezemen. Bij een bezoek aan deze ruimte diende men “gepast” gekleed te gaan. Zo was het eeuwenlang.
De kerk was de plaats waar de geestelijkheid de lakens uitdeelde en de bezoekers (de leken) erop gewezen werden hoe zondig (slecht) ze wel waren en wat hen te wachten stond.
Er zijn echter nieuwe tijden aangebroken. In rap tempo verdwijnen bovengenoemde waarden. Met de opkomst van het kapitalisme, liberalisme en andere ismes heeft de mens zich ontwikkeld tot een vrijdenkend wezen, waarbij ieder voor zich uitmaakt wat te doen en niet te doen; wat goed of slecht is.
We zien dan ook een paar jonge mensen die op hun eigen wijze gebruikmaken van dit gebouw. Zij zijn niet betrokken bij het goddelijke en artistieke van dit interieur. Ze zitten in hun dagelijkse kloffie in deze koele en stille ruimte, ieder voor zich, via hun mobieltje te communiceren. En let wel: op hedendaagse stoeltjes.
Deze foto geeft op zeer duidelijke wijze het grote cultuurverschil tussen verleden en heden weer. Over een goed, beter, best mag de beschouwer zelf oordelen. Dat doet deze foto – terecht – absoluut niet. Hoogstens zet het aan tot nadenken.
Ik zou verder kunnen gaan over het maakproces. Dat kan ook tot nadenken stemmen: AI of niet, fotoshoppen of niet? Maar dat laat ik aan anderen over.